CHILDREN AND FAMILY

BUSINESS AND ENTREPRENEURSHIP

INTERNET MARKETING

Sunday, August 8, 2010

RAMADHAN 2010 - 001

Selamat berpuasa kepada semua. Semuga dibulan Ramadhan tahun ini kita dapat menjalani amalan puasa dengan sebaik-baiknya.Jadikanlah Ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelum ini.Rebutlah peluang Ramadhan tahun ini untuk kita mempertingkatkan ketakwaan kita kepada ALLAH.

Sesungguhnya Ramadhan bulan yang dipenuhi barakah. Perbanyakkan solat malam dan muhasabah diri dibulan ini.Imbas kembali perjalanan yang telah kita lalui sehingga kehari ini

Cuba kira semula umur yang ALLAH anugerahkan pada kita sehingga kini.Bandingkan dengan amalan yang telah kita buat setakat ini.Berapakah ratio amalan dibandingkan dengan nikmat yang ALLAH curahkan kepada kita.Sampai 50%, 40% , 20% atau kurang dari 10%.Itu pun belum ditolak amalan yang kurang ikhlas yang kita telah buat.

Cakap tentang Keikhlasan , berapa ramai yang boleh melaksanakan sesuatu itu dengan ikhlas.Dizaman yang mencabar ini , harta benda menjadi ukuran , wang menjadi rebutan , pangkat menjadi tanda penghormatan.Kalau perkara tersebut diletakkan sebagai satu ukuran pencapaian , maka analisalah bagaimana caranya kita mencapai semua itu.Berhati-hati dengan setiap langkah perjalanan kita dalam mencapai harta menggunung , wang berjuta dan pangkat yang tinggi . Takut-takut dalam proses kita berusaha mengejar semua itu , kita terpaksa menfitnah sesama sendiri,  menjatuhkan maruah sesama insan atau mengambil wang yang tidak diredzai ALLAH.Setiap apa yang kita capai , seandainya perjalanan tidak betul , tidak mengikut jalan petunjuk ALLAH , bukan saja harta , wang dan pangkat yang dicapai itu binasa tetapi semua yang ada akan turut lenyap ditelan masa.Berhati hati.

 Sekali-sekali cuba bandingkan kehidupan kita dengan orang yang tidak berkemampuan.Bandingkan kesihatan kita dengan orang yang sakit.Bandingkan harta kita dengan golongan miskin.Bandingkan pangkat kita dengan orang bawahan kita.Pandanglah mereka dengan MATA HATI .Apakah yang ALLAH hendak tunjukkan kepada kita.Apakah mereka pilih kehidupan begitu.Oleh itu BERSYUKUR dengan  apa yang ada ditangan sebelum semuanya kita kehilangan.

Cuba kita bandingkan pula umur kita dengan umur orang yang lebih tua dari kita.Mereka yang ALLAH lanjutkan usia sehingga 75tahun , 80tahun dan lebih dari itu.Diusia begitu , bukan semua mereka yang masih sihat tubuh badannya.Kebanyakkan mereka terpaksa melalui kebergantungan hidup pada orang lain. Mereka terpaksa bergantung kepada bantuan anak untuk memimpin mereka berjalan , memandikan mereka dan ada yang yang berharap orang lain menyuapkan makanan kemulut mereka.Selalunya mereka bergantung harap kepada anak-anak atau cucu cicit mereka atau sesiapa saja anak-anak angkat yang mereka pernah menabur jasa dan bakti diusia muda mereka.Ini adalah adat dunia , kalau kita membela seseorang budak tidak kira anak , anak angkat , cucu atau cicit maka bila kita tua , kita akan berharap inilah orangnya yang akan menjaga kita diusia tua.Adakah semua harapan ini akan terlaksana  atau harapan hanya akan tinggal harapan saja.Hanya ALLAH yang mengetahui.

Juga menjadi lumrah , kita akan menyayangi lebih mereka yang pernah kita belai dari kecil , yang dibesarkan didepan mata kita dengan titik peluh kita sendiri , yang kita menyuapkan nasi kemulut mereka dimasa ibu mereka bekerja .Akan kita ingat mereka ini selalu .Akan terbayang sentiasa dimata kita tingkahlaku mereka dimasa kita melalui zaman silam membela mereka.Bukan itu saja , kita akan merasa seronok bila kita diusia tua , mereka pula membela kita.Tetapi akan sayu dan sedih jika mereka tidak mengindahkan kita . Betapa terhiris hati bila kita dihari tua diasingkan dari mereka , bahkan tidak menalipon pun bertanya khabar.Kita akan tertanya-tanya apakah dosa yang telah kita lakukan kepada mereka, apakah mereka lupa jasa kita bila kita sudah tua.Atau kita diusia tua telah menjadi bebanan buat mereka.

Oleh itu jadikanlah Ramadhan ini untuk kita muhasabah diri.Berbuatlah baiklah kepada orang terutamanya mereka yang telah banyak berjasa kepada kita.Orang itu adalah gambaran hidup kita dimasa hadapan. Rancanglah sesuatu denga sebaik mungkin tanpa mengguris hati yang telah berjasa kepada kita.Ingatlah apa-apa kesusahan yang kita lalui adalah dugaan , bagaimana caranya kita mengabil langkah penyelesaian adalah penentuan hidup kita seterusnya.Lebih kuat iman kita maka lebih besarlah dugaaan kita.Jangan kalah dengan dugaan tapi mohonlah bantuan ALLAh untuk kita melalui semua dugaan   dengan jayanya.INSYAALLAH.

Ingat ada ayat Quran yang bermaksud " Engkau merancang , aku merancang , tetapi akhirnya perancangan aku yang akan menang"Oleh itu rancanglah sesuatu dengan berbincang dengan semua yang terlibat , jangan ada sebarang muslihat , takut ada yang teraniaya dan akhirnya kita terpaksa lalui dugaan demi dugaan sebab akhirnya perancangan  ALLAH yang akan menangkan orang yang teraniaya, tinggal kita melalui satu demi satu kepayahan hidup.

Semuga Ramadhan ini menjadikan saya , anak-anak saya dan semua orang , insan yang lebih baik  dan semuga Allah memberi Taufik dan Hidayahnya kepada saya , anak-anak saya dan semua umat Muhammad.Muga-muga ALLAH memberkati kita semua dan menguatkan azam dan ketaqwaan kita kepada ALLAH hingga keakhir hayat kita.

SELAMAT BERPUASA.

No comments:

Post a Comment