CHILDREN AND FAMILY

BUSINESS AND ENTREPRENEURSHIP

INTERNET MARKETING

Sunday, October 24, 2010

SUASANA HUJAN YANG CUKUP BERMAKNA

    Beginilah susana dikala hujan dikawasan perumahan disini. Sejauh mata memandang , biasanya kita dapat tengok kawasan perumahan taman disebelah sana cukup jelas. Ketika angin mula bertiup kencang , dan awan hitam mula menebal , pemandangan deseluruh kawasan perumahan disini menjadi semakin kabur. Bila hujan turun dengan lebatnya diikuti dengan guruh berdentum dan angin yang amat kencang bertiup suasana tenang disini menjadi gelap dan muram. Kadang-kadang terasa takut pun ada bila terdengar siulan angin yang begitu kuat sekali. Masa ini terkenang pula apakah ini bererti bencana akan menimpa. Disaat ini akan berdebar-debar jantung memikirkan bahawa seandainya keadaan menjadi lebih buruk , tiada siapa dapat membantu ,hanya kepada ALLAH dipanjatkan DOA buat keselamatan semua. Tambahan pula disaat ribut kuat dengan hujan lebat begini terkenang anak-anak yang sedang bersekolah , anak-anak yang sedang bekerja jauh dari kita .Seandainya berlaku sesuatu kepada kami atau kepada mereka  nescaya kami tidak dapat berjumpa mereka lagi.Apakah anak-anak juga mengingati kami bila mereka melihat keadaan begini, WALLAHHU A'LAM.Suasana begini pun kita sudah menjadi resah dan kelam kabut , bagaimana pula keaddan kita disaat kita melalui hari hari terakhir ketika ALLAH menggulung semua yang ada dibumi ini nanti.Dapatkah kita melaluinya dengan tenang , hanya ALLAH yang mengetahui.Diri kita sendiri pun kita tidak dapat selamatkan , mana mungkin kita dapat menyelamatkan anak-anak kita , atau ibubapa kita  .

   Disaat begini jelas terbayang kebesaran ILLAHI. Dengan ALLAH berkata KUNFAYAKUN maka semua ini terjadi , ribut melanda , guruh berdentum , panahan panah kilat yang tak tahan dilihat dengan mata kasar semuanya akur akan perintahan ALLAH. Ketakutan yang melanda benar-benar memberi keinsafan dihati, bahawa tiada daya dan upaya kita sebagai hamba ini untuk melawan kehendak ILLAHI.Sebab itu kita disarankan untuk mengingati ALLAH sentiasa.Sebab kita tidak tahu bila masanya dan saatnya , dimana negaranya atau negerinya , kedudukan kampungnya , dan lokasinya kita akan menghabiskan kehidupan kita dengan  ALLAH menyuruh malaikat menjemput kita dan dalam keadaan bagaiman nafas terakhir akan kita hembuskan. Rumah luas akan kita tinggalkan untuk kubur yang serba gelap dan sempit.Muga-muga kita diberi akhir kehidupan yang terbaik.

Oleh itu nasihat untuk diri saya , anak-anak dan yang ingin mengambil ikhtibar, bacalah doa  " ALLAHUMMAQTIM- LANA -BIHUSNIL- KHOTIMAH - ,  WALA TAKHTIM 'ALAINA BISUIL KHOTIMAH"yang bermaksud " YA ALLAH BERILAH AKU AKHIR KEHIDUPAN YANG BAIK DAN JANGAN AKU DIBERI AKHIR HIDUP YANG TIDAK ELOK"memohon pada ALLAH pada setiap lepas solat atau pada bila-bila masa  agar kita di pelihara iman kita  dan mati kita dalam Iman dan kebaikan  serta disaat berakhirnya hembusan nafas terakhir kembara kita didunia ini.
 

Lihatlah pohon-pohon pun bertiup mengikut arah ribut tanpa ingkar suruhan ALLAH, inikan kita manusia yang diberi sepenuh akal untuk menganalisa setiap langkah dan keadaan sepanjang hembusan nafas yang dipinjamkan kepada kita didunia ini.




RENUNG-RENUNGKANLAH.






No comments:

Post a Comment